Mardin vann för bästa affärsidén

Mardin Taheri, studerande vid Örebro universitet, vann helgens innovationsrace på Kistamässan. Det var Kinnevik-koncernen och stiftelsen Playing for change som tillsammans med Ung Företagsamhet arrangerade tävlingen.

15 lag med fem unga entreprenörer i varje kämpade om att ta fram de bästa affärsidéerna för tre bolag i Kinneviksfären: MTG, Tele 2 respektive Metro. Mardin och hans fyra kamrater tog hem segern genom att presentera bästa affärsidén för tidningen Metro.

Lärdomar och kontakter

- Det var genom mina kontakter inom Ung Företagsamhet som jag anmälde mig till tävlingen, säger en glad Mardin, som till vardags studerar retorik och entreprenörskap på Örebro universitet samtidigt som han är studentambassadör och hjälper högstadieelever på Vivallaskolan med läxläsningen.

- Vinsten betyder naturligtvis mycket för min egen självkänsla samtidigt som det hela gett lärdomar och inte minst goda kontakter.

Och vad är då priset? En person i vart och ett av de tre vinnarlagen erbjuds sommarjobb inom Kinnevikgruppen eller företagscoachning, medan övriga får pengar.