Martin vann Forskar Grand Prix i Örebro

Martin Eriksson Crommert, sjukgymnast och forskare i medicin vid Örebro universitet, kommer att representera Örebroregionen i Sverigefinalen av Forskar Grand Prix i december. På fredagskvällen vann han deltävlingen i Örebro inför ett närmast fullsatt konserthus.

- Fantastiskt roligt. Det här kommer att ta en tid att smälta. Närmast kommer jag att åka till Norge som en del i mitt forskningsarbete. När jag kommer tillbaka till Sverige om en månad har jag några veckor att ladda inför den stora finalen i Stockholm. Det kommer att bli oerhört spännande, säger Martin Eriksson Crommert.

Magmuskler och rygg

Forskar Grand Prix är en nationell tävling. En av nio deltävlingar ägde rum i Örebro. I Örebro konserthus tävlade åtta forskare om publikens och juryns gunst. Tre scenminuter hade varje tävlande på sig för att berätta om sitt arbete på ett så fängslande, inspirerande och pedagogiskt sätt som möjligt. Martin Eriksson Crommert var den som slutligen fick flest röster. Hans ämne handlade om magmusklernas betydelse för ryggen.

– Jag hoppas att jag har kunnat ge en del svar på de många frågor som finns om ryggen under mina tre minuter på scenen. Det är roligt att testa en ny arena och ett nytt sätt för att berätta om min forskning, säger Martin Eriksson Crommert.

Anne Lundberg, programledare på Sveriges television, ledde evenemanget. I juryn satt Måns Lagerlöf, chef för Örebro länsteater, Helena Sträng, redaktionschef för Nerikes Allehanda, och Marie Gelang, forskare i retorik vid Örebro universitet.

Mer om Forskarfredag

Forskar Grand Prix är en del i vetenskapsfesten Forskarfredag som arrangeras på 28 orter i Sverige den 28 september. Forskarfredag och Forskar Grand Prix samordnas av Vetenskap & Allmänhet och genomförs med stöd av EU-kommissionen, Vetenskapsrådet, VINNOVA samt forskningsråden FAS och Formas och är en del av EU-kommissionens Researchers' Night, ett evenemang som firas den fjärde fredagen i september varje år i över 30 länder i Europa.