Meriterade studenter spelar egen jazz på nationalscen

På torsdag den 23 februari ställer sig kompositionsstudenter från Kungliga Musikhögskolan, Stockholm, och Musikhögskolan vid Örebro universitet på Jazz Club Nefertitis scen i Göteborg. Konserten består av nyskriven musik av studenterna själva och framförs av Bohuslän Big Band.

- Samarbetet med Bohuslän Big Band ger studenterna en fantastisk möjlighet att få arbeta med sin musik på hög konstnärlig nivå. De erfarenheter de får med sig av projektet är ovärderliga, säger kompositionslärarna Ann-Sofi Söderqvist och Hans Balstedt.

Projektet är en unik satsning på kompositionsutbildningar och -studenter med jazzinriktning. Konserten föregås av heldagsrepetitioner med Bohuslän Big Band 20-23 februari i Göteborg. Media är välkommen.

Något om kompositörerna

Kompositionsstudenterna vid Musikhögskolan, Örebro universitet, har under en följd av år haft betydande framgångar i internationella sammanhang, bland annat i form av vinnare och höga placeringar i internationella kompositionstävlingar. Örebrostudenterna genomför också ett projekt med Svenska Kammarorkestern under våren 2012.

Kompositionsstudenterna i Stockholm utmärker sig för stor musikalisk bredd och hög konstnärlig nivå. Kompositionsinstitution samarbetar med flera välrenommerade orkestrar förutom Bohuslän Big Band, bland andra Stockholms blåsarsymfoniker och Radiokören. Även Stockholmsstudenterna har placerat sig högt/vunnit kompositionstävlingar inom Sverige och utomlands sedan att antal år tillbaka

Bohuslän Big Band räknas idag som en av de främsta stora jazzensemblerna i världen, med en stor spännvidd vad beträffar inriktning på konsertproduktionerna.