Ny plattform för forskning om dryck och vin?

Forskningen om dryck och vin behöver stärkas. Det hävdar Åsa Öström vid Restaurang och hotellhögskolan i Grythyttan, Örebro universitet. Nu har Restaurang- och hotellhögskolan tagit första steget för att bygga en forskningsplattform i ämnet.

Dryck och vin är en viktig del av restaurang- och hotellnäringen, men i dag finns ingen övergripande forskning på området. Det behövs, anser företrädare för Örebro universitets Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan och får medhåll från bland andra Ulf Sjödin, kategorichef på Systembolaget:

- Det behövs samordning och organisering för att bygga forskning som är relevant och kan ha praktisk betydelse för näringslivet. Dessutom behöver vi en samordnande kanal till internationella aktörer inom vin och dryck. Det här kan vara en bra start, säger han.

Ett första steg

För att sätta fokus på ämnet ordnade Restaurang- och hotellhögskolan en konferens med en rad företrädare inom vinområdet för att samtala om potentiella utvecklingsbehov och tillämpningsområden. Under konferensen presenterades befintlig forskning kring vin som avslutades med en paneldebatt på temat "Nationell plattform med fokus på vinforskning".

- Generellt tänker människor inte på Sverige som ett vinproducerande land, men den utvecklingspotentialen finns och det finns exempel på företagare som börjat titta närmare på de möjligheterna, säger Åsa Öström, docent i måltidskunskap på Restaurang- och hotellhögskolan.

- Vi är utan tvekan ett land där det finns ett stort allmänintresse för vin och jag tror dessutom att det finns ett branschintresse för forskningsfrågor kring dryck över huvud taget. Men det krävs samarbete med flera aktörer bland annat inom utbildning, forskning och inte minst med näringen. Det här är ett första steg i den riktningen.