Ny tävling i konsten att tala om forskning

Vem är bäst i Sverige på att presentera sin forskning? Det avgörs i den nya tävlingen Forskar Grand Prix! På bara tre minuter ska forskaren berätta om sin forskning på ett så fängslande, inspirerande och pedagogiskt sätt som möjligt. Publiken och en jury bestämmer tillsammans vem som vinner.

En av nio deltävlingar äger rum i Örebro fredagen den 28 september. Vinnarna från varje deltävling går sedan vidare till nationell final i Stockholm den 4 december.

- Det är första gången Forskar Grand Prix anordnas i Sverige. I Danmark och Norge finns motsvarande tävling sedan några år och där har den blivit en klar succé. Vi hoppas att vi kan locka även dem som annars inte brukar gå på arrangemang som handlar om forskning, säger Anna-Karin Frih, projektledare för Forskar Grand Prix i Örebro.

Tre minuter

I en inledande rond har forskarna tre minuter på sig att presentera sin forskning. De två-tre tävlande som får högst poäng från juryn och publiken går vidare till rond två där de har fem minuter på sig att utveckla sin presentation. Vinnarna av varje deltävling möts sedan i en nationell final.

Forskar Grand Prix i Örebro hålls klockan 17.30 i Konserthuset. Det är kostnadsfritt och öppet för alla. Anne Lundberg, programledare på Sveriges television, leder evenemanget och i juryn ingår Måns Lagerlöf, chef för Örebro länsteater, Helena Sträng, redaktionschef på Nerikes Allehanda, och Marie Gelang, forskare i retorik vid Örebro universitet.

– Alla tävlande blir coachade i presentationsteknik och berättande för att kunna göra så bra framträdanden som möjligt. Juryn bedömer såväl framförandet som strukturen och innehållet. Omdömena kommer att vara mer konstruktiva än kritiska, säger Anna-Karin Frih.

ForskarFredag på 28 orter i Sverige

Forskar Grand Prix är en del i vetenskapsfesten ForskarFredag som arrangeras på 28 orter i Sverige den 28 september. ForskarFredag och Forskar Grand Prix samordnas av Vetenskap & Allmänhet och genomförs med stöd av EU-kommissionen, Vetenskapsrådet, VINNOVA samt forskningsråden FAS och Formas och är en del av EU-kommissionens Researchers' Night, ett evenemang som firas den fjärde fredagen i september varje år i över 30 länder i Europa.

Text: Linda Harradine, Vetenskap och Allmänhet