Örebro billig studentstad

Örebro är Sveriges näst billigaste studentstad. Det visar färska siffror från Svensk Fastighetsförmedling som i sitt nya Studentbostadsindex redovisar boende- och levnadskostnaderna i studentstäderna.

Kartläggningen visar att det är billigast att leva och bo i Gävle, följt av Örebro på andra plats och Växjö på tredje.

I Studentbostadsindex har Svensk Fastighetsförmedling kartlagt kostnaden för allt från boende till en matkasse, busskort och öl på kåren eller krogen. Sammanställningen visar dessutom att det är billigare att köpa en lägenhet än att hyra i samtliga elva städer som har undersökts. I Örebro är den totala månadskostnad 4907 kronor.

När det gäller hyresrätter är Örebro den billigaste studentstaden med en månadskostnad på 5262 kronor.