OS-medaljör och företagsentreprenör blev årets Alumnspristagare

Årets alumn blev två. Priset går den här gången till förbundskaptenen och OS-medaljören Ulrika Knape-Lindberg och företagsentreprenören Joakim Alkman. Priset kommer att delas ut under Alumndagen fredagen den 5 oktober.

- Jättehedrande och jätteroligt att bli uppmärksammad av sitt gamla lärosäte på det här sättet. Det ska bli kul att få ta emot priset i höst, säger Ulrika Knape-Lindberg.

Ulrika Knape-Lindberg är en av Sveriges främsta olympier och Sveriges mest meriterade simhopperska genom tiderna. Här är några av medaljera: Guld och silver i OS 1972, guld och silver i VM 1973, två EM-guld 1974, silver i OS 1976. Hon är utbildad gymnastikdirektör och arbetar i dag som sportchef och förbundskapten för svenska simhoppningslandslaget.

Joakim Alkman är företagsentreprenören som har varit med om att bygga upp och driva ett flertal företag inom IT-branschen, bland annat Nethouse och Precio. Han är utbildad inom ekonomi och är VD för Peridot Group (tidigare Nethouse Group) med bas i Örebro. Utöver att vara ledamot i ett flertal företagsstyrelser är han också ledamot i innovationsrådet för Handelshögskolan på Örebro universitet. Till innovationsråden knyts externa nyckelpersoner med stora kontaktnät för att hjälpa till att förnya och utveckla universitetets samarbete med näringsliv, organisationer med flera.

- Det känns överraskande och samtidigt väldigt hedrande att ha blivit utsedd till alumnpristagare. Som gammal Örebrostudent har jag försökt att hjälpa universitetet på olika sätt och det känns jättekul att få det här erkännandet att det är uppskattat, säger Joakim Alkman.

Nästan 5 000 medlemmar

Ordet alumn kommer från latin och betyder "lärjunge" och "elev". På lärosäten används begreppet som ett samlingsnamn för studenter som avslutat sina studier. Örebro universitets alumnverksamhet startade 2007 och har nästan 5 000 medlemmar. Både tidigare och nuvarande studenter kan vara medlemmar i Örebro universitets alumnnätverk.