Över 70 rekryterande företag på växande campusmässa

Campusmässan på Örebro universitet växer. När rekryteringsdagen anordnades för 13:e gången i ordningen fanns över 70 företag på plats. Aldrig tidigare har mässan lockat så många.

Kopplingen mellan studier och yrkesliv är viktig på Örebro universitet. Den årliga rekryteringsmässan på campusområdet är ett exempel på hur rekryterande företag och organisationer får möjlighet att marknadsföra sig som arbetsgivare och skapa kontakter med universitetets studenter.

- Intresset har successivt ökat sedan starten vilket visar att den gör nytta, säger projektansvariga Natalie Henriksson. På det här sättet skapar vi en naturlig mötesplats för arbetsgivare och studenter som i förlängningen leder till anställningar och jobb.

Teknik- och vårdyrken

Ann Karlsson är sjuksköterska och samordnare för sköterskegruppen på Adolfsbergshemmet i Örebro. Tillsammans med relativt nyrekryterade kollegan Lina Persson stod hon i Örebro kommuns monter för att intressera studenter för vårdjobb inom den kommunala sektorn.

- Vårdyrket är ett roligt och intressant jobb. Ibland har det fått oförtjänt dåligt rykte när man talar om yrket i den kommunala verksamheten, men det är oftast både roligt och mycket stimulerande, säger de båda.

Anette Hannagarth, gruppchef på Ericsson i Kumla, tror det är värdefullt för företaget att vara synligt i universitetssammanhang.

- Ericsson är en stor organisation med behov av att kunna rekrytera personal inom en mängd olika områden. I Kumla har vi för tillfället mest sommarjobb att erbjuda till studenter. Särskilt intressanta för oss är de som vill arbeta med teknik eller logistikfrågor. Vi vet att praktisk arbetslivserfarenhet är viktigt när man söker jobb och att ett sommarjobb ofta är en bra ingång till en anställning.

Men det fanns också arbetsgivare som erbjöd tillsvidareanställningar. Flera kommuner, Sigma, Nethouse, Saab, Atlas Copco, BAE Systems, NCC och PEAB för att nämna några exempel.

En bra chans

Emma Larsson och Pontus Grönberg var båda på Campusmässan för att leta sommarjobb.

- Jag läser tredje terminen systemvetenskap på Örebro universitet och vill därför helst ha något inom IT-sektorn, berättar Pontus. Vad chansen är vet jag inte, men man kan hoppas.

Emma är inne på sin fjärde termin på socionomprogrammet:

- Det skulle naturligtvis vara jätteroligt om man kunde hitta ett jobb, men i första hand letar jag efter ett sommarjobb inom kommun och landsting. Jag vill arbeta med något som har med människor att göra. Jag tror att den här mässan ger bra möjligheter att få kontakt med arbetsgivare.

Joakim Björkegren och Björn Stenberg är båda förstaårsstudenter och pluggar till maskiningenjörer. Bland andra var Volvo Construction Equipment ett företag som intresserade dem.

- Eftersom vi bara befinner oss i början av våra studier så är det sommarjobb som först och främst är aktuellt och helst inom teknikområdet, säger Joakim. Volvo kan vara en möjlighet, men jag behöver titta vidare. Jag misstänker att konkurrensen om platserna är rätt tuff.

Text: Johan Stenegård