Populära universitetsdagar lockade länets gymnasieungdomar

Många elever från länets gymnasieskolor tog chansen att komma när Örebro universitet hade öppet hus.

Under onsdagen och torsdagen (7-8 mars) arranges universitetsdagarna på Örebro universitet. Då får avgångselever och årskurs-två-elever från länets gymnasieskolor chansen att orientera sig i utbildningsmöjligheter och val inför framtida studier. Bland annat erbjuds de att vara med på prova-på-lektioner med föreläsningar på universitetsnivå. Gymnasieleverna har också möjlighet att "låna en universitetsstuderande" för att ställa frågor om utbildning och studentliv.

Nyttiga intryck

Johanna Sätermo går fjärde terminen på programmet för medie- och kommunikationsvetenskap och arbetade som frivillig studentambassadör under universitetsdagarna:

- Det här är ett bra tillfälle för många gymnasielever att orientera sig om utbildningar och studentliv och det känns bra att kunna dela med sig av egna erfarenheter på det här sättet. Jag var själv på en liknande informationsdag när jag gick i gymnasiet, så jag vet hur viktigt det är. Det som står i kurskatalogerna säger inte allt, det finns många andra intryck som är nyttiga att ta in innan man gör sina val, säger Johanna Sätermo.

Ekonomi och medicin lockar

Rezhan Aziz och Safin Arif kom båda från Lindeskolan i Lindesberg för att se vad Örebro universitet hade att erbjuda.

- Jag har i det närmaste redan bestämt mig för att läsa vidare inom det ekonomiska området efter gymnasiet. Det här är en bra möjlighet för att få veta lite mer om vad det innebär och hur det är att studera på Örebro universitet, säger Rezhan Aziz.

Kompisen Safin Arif var mest intresserad av läkarstudier.

- Det är läkarprogrammet som är mest intressant för mig. Därför är det den informationen jag ser fram emot mest, säger Safin.