Smakforskning publicerad i ansedd tidskrift

När konsumenterna får sensoriska beskrivningar av matvarors smak har de en benägenhet att ändra sitt köpbeteende. Det visar forskaren Johan Swahn, som helt nyligen blivit publicerad i den ansedda tidskriften European Journal of Marketing.

Johan Swahn är forskare i måltidskunskap och arbetar med att utveckla sinnesmarknadsföringen för ICA. Han vill flytta fokus från hur mat ser ut till vad den smakar. Genom att slentrianmässigt beskriva matvaror som "fräscha" eller "goda" hjälper inte konsumenten att hitta rätt varor för dem i butikerna, bra marknadsföring baserad på smak medför däremot att fler vågar prova nya okända sorter eller märken och priset blir mindre viktigt.

- I min doktorsavhandling presenterade jag bland annat hur vi i en undersökning konstaterade att konsumenterna i en livsmedelsbutik valde de varorna som sålde mest, men när vi lade till sensoriska beskrivningar av smak så ändrade de sina köpvanor, berättar Johan Swahn. Det är den delen av doktorsavhandlingen som nu har blivit publicerad.

Målet med Johan Swahns forskning är att utveckla ett nytt verktyg för marknadsföring.