Stort intresse för prostatacancerforskning

Lördagen den 15 september bjöd universitetet på forskningsinformation. Denna gång handlade det om prostatacancerforskning, vilket lockade 200 personer till Scandic Grand.

Förutom att det bjöds på en passande gubbröra gavs det även en inblick i den världsledande forskning som bedrivs vid universitetet.

Arrangemanget är ett sätt att föra ut forskningen till allmänheten, då september har utsetts till prostatamånad med aktiviteter runt hela Europa. Ett annat syfte med arrangemanget är att bygga relationer och att ge människor och företag möjlighet att bidra till universitetets forskning.

En fråga som kom upp var om kaffe motverkar prostatacancer. Och, jo, en del av forskningen går ut på att klargöra om männen kan påverka sjukdomsförloppet genom förändrade kost- och levnadsvanor. Jan-Erik Johansson menade att bl. a. kaffe verkar ha en viss motverkande effekt på prostatacancer.