Temadag om mäns våld mot kvinnor

"Mäns våld mot kvinnor" anordnades den 23 november av Örebro universitet i samarbete med Länsstyrelsen Örebro län och Kvinnohuset Örebro. En temadag med föreläsning och panelsamtal för att belysa ett stort samhällsproblemen.

– Örebro universitet har valt att uppmärksamma mäns våld mot kvinnor i anslutning till FN-dagen, som är den 25 november, eftersom vi tycker att det är en viktig fråga. FN-dagen heter FN:s dag för avskaffande av mäns våld mot kvinnor, och det är alltså detta vi arbetar för, säger Anna Roosvall, vikarierande jämlikhetsutvecklare och samordnare av arrangemanget.

Det är andra året i rad som Örebro universitet anordnar denna temadag, som är en del av universitetets kontinuerliga arbete för jämlikhet och jämställdhet.

– Våldet kostar och det finns inte pengar eller resurser till att lösa ett av våra största samhällsproblem. Det ses som en kvinnofråga, som har haft låg status och därför har det inte satsats på det. Det gör det fortfarande inte, säger Maria Hagberg, Länsstyrelsen Örebro, och Kvinnofrids utvecklingsledare med ansvar för arbetet mot våld i nära relationer och hedersrelaterat våld.

Våldets variationer

Mäns våld mot kvinnor handlar om mer än de spektakulära exempel som uppmärksammas i medierna. Därför valde Örebro universitet temat "Våldets variationer" för panelsamtalet, där Gudrun Schyman, Dan Erlandsson, Maria Hagberg, Mats Söderlund och Marie Lindstedt Cronberg medverkade.

– Det finns inget departement eller någon minister för att ta hand om de här frågorna, så de skvalpar runt och vi lägger det på frivilligkraften. 90 % av dem som jobbar med det här arbetar frivilligt på jourer runt om i landet. Sju av tio kvinnor blir avvisade på grund av platsbrist. Vi har mer pengar till att skydda utrotningshotade djur, än till att skydda kvinnors liv, säger Gudrun Schyman, Feministiskt Initiativ, utbildare- och föreläsare i jämställdhetsfrågor.

Text: Emma Forsberg