Andreas Ohlin vann Forskar Grand Prix i Örebro

Andreas Ohlin, forskare i medicin vid Örebro universitet och Universitetssjukhuset Örebro, vann kvällens deltävling inför ett utsålt konserthus och kommer att representera Örebro i den nationella finalen i Stockholm i december.

– Det här har varit jätteroligt och jag har lärt mig massor. Jag hoppas att min seger kan leda till att forskningen om de för tidigt födda barnen uppmärksammas, säger Andreas Ohlin.

Forskar Grand Prix är en nationell tävling och en av nio deltävlingar ägde rum i Örebro idag. Åtta forskare tävlade inför ett fullt konserthus och Andreas Ohlin vann med sitt bidrag, som handlar om små, små barn och deras infektioner.

– Vi vill öka intresset för kunskap och forskning. Vi är oerhört glada att Forskar Grand Prix har lockat så många att komma och lyssna, säger Anna-Karin Frih, projektledare för Forskar Grand Prix i Örebro.

Tre minuter

I en inledande rond har forskarna tre minuter på sig att presentera sin forskning. De tre tävlande som fick högst poäng från juryn och publiken gick vidare till rond två där de hade fem minuter på sig att utveckla sin presentation.

– Alla tävlande har blivit coachade i presentationsteknik och berättande för att kunna göra så bra framträdanden som möjligt. Juryn bedömde såväl framförandet som strukturen och innehållet, säger Anna-Karin Frih.

Mingel och feststämning

Efter tävlingen i Örebro fanns det dessutom en möjlighet att mingla med forskarna och få reda på mer om universitetets forskning.

- Det var roligt även om vi inte förstod alla ord så förstod vi det mesta. Om det blir Forskar Grand Prix nästa år vill vi absolut gå igen. Våra favoriter var Mikael Waldenborg och Anna-Maria Hambre, säger Rebecca Ahlm och Dalal Diab, två av elever från Vivallaskolan, som besökte evenemanget tillsammans med sina lärare.

– Vi vill skapa mötesplatser där allmänhet och forskare kan samtala om hur forskning berör oss alla i vår vardag, säger Anna-Karin Frih.

Text: Linda Harradine