Barn- och äldreminister Maria Larsson besökte framtidsboende

På onsdagen besökte barn- och äldreminister Maria Larsson Ängens forsknings- och innovationslägenhet i Örebro. Bland annat fick hon träffa robotikforskare vid Örebro universitet som presenterade framtidens teknik för äldres hemmamiljö.

Maria Larsson tyckte att det var ett värdefullt samarbete som bland andra Örebro Science Park, Örebro universitet, Robotdalen, Örebro kommun och Örebro Läns Landsting byggt upp för att kunna utveckla framtidens boende.

- I Sverige har det varit lite tabu att prata om hur stor plats tekniken ska få ta i de äldres hemmiljö, men det är väldigt viktigt att varje individ själv får välja hur mycket och vilken typ av teknik man vill ha i sitt hem, säger barn- och äldreminister Maria Larsson.

Smarta lösningar

Robotikforskare Amy Loutfi vid Örebro universitet berättade om forskningen och utvecklingsarbetet.

- I lägenheten får vi möjlighet att utveckla, testa och visa smarta lösningar för att öka tryggheten och självständigheten för äldre i hemmet, berättar Amy Loutfi.

Merit Israelsson, verksamhetsledare för Örebro Science Park, berättade om verksamheten:

- Vi skapar förutsättningar för ett bra samarbete mellan företag, forskning och näringsliv. Ängens forsknings- och innovationslägenhet är en gemensam satsning mellan olika aktörer som arbetar tillsammans med utveckling av smarta tekniska lösningar för äldres boende.

Text: Robin Svensson, Johan Stenegård