Bättre läkarutbildning med ny teknik

Örebro universitet förbättrar kvaliteten på läkarutbildningen. Tre nyinköpta visualiseringsbord ger läkarstudenterna kraftigt förbättrade möjligheter att undersöka och förstå kroppens anatomi och funktioner med hjälp av tredimensionella bilder av människokroppen.

- Vi är ett av tre universitet i Sverige som har den nya tekniken. Den revolutionerar läkarutbildningen och ger dagens läkarstudenter ovärderliga kunskaper om hur insidan av kroppen ser ut, säger professor Torbjörn Andersson, biträdande programansvarig för läkarutbildningen vid Örebro universitet.

Örebro universitet strävar efter att erbjuda den bästa läkarutbildningen i landet. Det senaste tillskottet i satsningen sker på tekniksidan med inköp av tre visualiseringsbord från Sectra. Borden kommer att användas i flera av universitetets medicinska utbildningsprogram och kommer helt att ersätta dissektion av kroppar i anatomiundervisningen.

Större variation

Visualiseringsbordet är en stor pekskärm med ett bildvisningsprogram som gör det möjligt att interagera med tredimensionella bilder av människokroppen. Bilderna tas med moderna datortomografi- eller magnetresonanskameror. Läkarstudenterna kan enkelt navigera, rotera eller skilja ut intressanta delar på visualiseringsbordet. Förutom de rent praktiska fördelarna ger den nya tekniken också förutsättningar för ett mer mångsidigt lärande.

- Vi kommer att kunna använda våra egna medicinska bilder, vilket gör att studenterna får mycket större möjligheter att se olika variationer av människans anatomi. Människor skiljer sig lika mycket åt på insidan som på utsidan, säger professor Torbjörn Andersson.

Två av visualiseringsborden kommer att användas av studenter på Örebro universitet, dels på universitetets campus och dels på universitets nya Campus USÖ som är under byggnation i anslutning till Universitetssjukhuset Örebro. Det tredje bordet kommer att placeras på Landstingets träningscenter (KTC).