Belönad för lobbyistarbete

Ett paper om lobbyisters identitet av doktoranden Camilla Nothhaft vid Örebro universitet belönades som ett av de bästa vid Eupreras kongress i Barcelona i början av oktober. Arbetet är en del av hennes doktorsavhandling, som handlar om lobbyisternas verksamhet i Bryssel.

Avhandlingen ska beskriva hur lobbyisterna arbetar i praktiken, hur de möts av politikerna, vilka aktiviteter de ägnar sig åt, hur de uppfattas och hur de förhandlar om mening med sin verksamhet.

– Det jag presenterade i Barcelona handlar om lobbyisternas identitet, hur de hanterar det ambivalenta mottagandet i Bryssel. De är både önskade och välkomna, men samtidigt beter de sig som om de inte vore fullt ut rumsrena. Ofta väljer de att kalla sig för till exempel expert, informatör eller idealist för att komma bort från rollen som lobbyist. De vill vara något annat med större legitimitet än enbart lobbyist.

Årliga möten

Euprera, European Public Relations Education and Research Association, möts årligen till en konferens med deltagare från hela Europa men också andra delar av världen. Sammanlagt presenterades ett 50-tal paper och Camillas arbete var ett av tre som belönades vid konferensen.

– Det är lite prestige i en sådan här belöning och det är ett bra sätt att synas, säger hon.

Camilla Nothhaft (tidigare Berggren) fick sin grundutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap vid Örebro universitet. Efter en utflykt till en PR-byrå i Stockholm där hon arbetade som konsult med lobbying återvände hon till universitetet först som lärare men senare började hon också doktorera.

– Jag har varit intresserad av EU-frågor ända sedan gymnasietiden på Karolinska läroverket där jag läste ett program med Europafokus, säger Camilla, som sedan en tid också är adjunkt i strategisk kommunikation vid Lunds universitet.

Text: Lars Westberg