Franska ambassadören vill främja ökat samarbete över gränserna

- Det är både intressant och imponerande att ett så pass ungt universitet som Örebro har nått så långt inom många områden.

Det sa Frankrikes ambassadör Jean-Pierre Lacroix under sitt besök på onsdagen. Ett besök som avslutades med en fullsatt föreläsning om aktuella politiska frågor.

Franska ambassadören var inbjuden till universitetet genom föreningen Alliance Francaise d'Örebro. Ambassadören togs emot av rektor Jens Schollin och visades sedan runt på universitetsområdet. Bland annat besökte han Musikhögskolan, forskningsmiljön MTM och läkarutbildningen.

Besöket på universitetet avslutades med en fullsatt föreläsning arrangerad av Alliance Francaise d'Örebro, Utrikespolitiska föreningen i Örebro och Örebro universitet, där ambassadör Lacroix berättade och svarade på aktuella politiska frågor om EU-samarbetet och Frankrike.

Utveckla och förbättra högre utbildning står högt på Frankrikes agenda, en viktig del för ökad konkurrenskraft och tillväxt.

- Jag vill främja ökat samarbete och utbyte mellan svenska och franska universitet. Det behövs och är en naturlig del inom det europeiska samarbetet, sa Jean-Pierre Lacroix.