Fullsatt Boostday inspirerade för karriären

Våga är viktigt och var inte rädd för att ta dig an nya utmaningar. Det var några av budskapen som föreläsarna Ebba Lindsö och Martina Haag delade med sig av när Boostday anordnades på Örebro universitet.

- Karriär är att våga släppa taget en aning och att ta chansen att utvecklas, sa Ebba Lindsö.

För andra året i rad anordnades Boostday på Örebro universitet – en karriär- och inspirationsdag för kvinnor i karriär- och entreprenörskapsfrågor. Intresset var mycket stort, vid anmälningstidens utgång i februari var evenemanget redan fullsatt.

Ebba Lindsö, till vardags ordförande för Sjätte AP-fonden, tidigare VD på Svenskt Näringsliv och chefredaktör för TT och tidningen Affärsvärlden, berättade om sin livsresa och sina erfarenheter.

- Välj din chef med omsorg, var ett av hennes viktigaste karriärråd. Se till så att ni delar samma värderingar och respekt för varandra och andra.

Martina Haag är författare och skådespelare med flera böcker och filmer på sin meritlista. Martina pratade om mod och att våga göra det man själv vill. Hon varnade också för att planera för mycket och gav rådet att våga ställa frågor även om de ibland kan vara obekväma. Du kommer att upptäcka att det är fler som tänker och undrar som du, menade hon.

Lita mer på dig själv

- Två intressanta föreläsare, som jag uppfattade som ärliga och utan att hela tiden vara så "politiskt" korrekta. Det jag främst tar med mig från dagen är att lita mer på mig själv och att lite mer på min magkänsla.

Så sammanfattar Tove Sävenhed sina intryck av Boostday. Tove var en av evenemangets 260 besökare och driver Fotoateljé Wasa i Örebro.

En annan av evenemangets besökare var Marie Malmberg, hotellchef på Scandic Grand Hotell i Örebro:

- Det är alltid nyttigt med extra inspiration och att få ta del av andras erfarenheter. Det är viktigt att våga mera och att inte vara rädd för att misslyckas och på så vis sätta lite högre mål, säger Marie Malmberg.

Boostday är ett samarbete mellan Almi företagspartner, Drivhuset, Handelskammaren Mälardalen, Kvinnors företagande stärker Sverige, Länsstyrelsen Örebro län, Regionförbundet Örebro, Tillväxtverket, Örebro läns kvinnolobby och Örebro universitet.

Årets kvinnoföretagare

Under dagen fick också Lina Andersson pris som Årets kvinnoföretagare 2012 i Örebroregionen. Lina Anderssons företag Palina AB driver La Day Spa och har utvecklat ett eget varumärke Palina med egna skönhetsprodukter för den nordiska kvinnan.

- Jag är oerhört glad och tacksam över att få ta emot priset. Det är en utmärkelse som betyder mycket för mig, och som sporrar mig att fortsätta utveckla mitt företag och min produkt. Jag hoppas att min resa från liten ensamföretagare till att ha utvecklat ett eget varumärke inspirerar andra kvinnor att våga satsa. Det är kul med företagande, säger Lina Andersson i en kommentar.

Prisvärd och jury är Almi Mälardalen, Handelskammaren Mälardalen, Länsförsäkringar Bergslagen, Länsstyrelsen/Örebro Läns Kvinnolobby, PWC samt Swedbank.