Fyra vinnare i innovationstävling med öppna data

Christoffer Valgren, Anna-Maria Blomberg, Björn Nilsson och Peter Krantz heter de glada pristagarna i tävlingen Öppna Örebro län. Christoffer, Anna-Maria och Björn vann för Bästa idé med förslaget om en webbtjänst som presenterar kursutvärderingar från Örebro universitet. Peter Krantz tog hem priset i klassen Bästa tjänst med en idé om en virtuell skattjakt på mobiltelefonen.

Öppna data är digital information som är fritt tillgänglig för återanvändning. Öppna Örebro län är en tävling för att uppmuntra allmänheten att ta del av dessa öppna data för att skapa nya innovativa tjänster och idéer. Tävlingen inleddes i november och pågick under några veckor. En jury har bedömt de inlämnade bidragen utifrån innovativ höjd och nyttopotential och har nu utsett vinnare i två klasser – Bästa idé och Bästa tjänst.

Christoffer Valgren, Anna-Maria Blomberg och Björn Nilsson vann gemensamt pris för Bästa idé med en webbtjänst som presenterar kursutvärderingar vid Örebro universitet. Tanken är att utvärderingarna, som i dag samlas in för samtliga kurser, ska kunna användas av både studenter och blivande studenter för att bland annat ta del av ansökningsstatistik och kurskvalitet.

Peter Krantz fick pris för Bästa tjänst och idén Länskampen, en tävling som beskrivs som en mobil geoquiz där deltagarna lär känna Örebro län i en virtuell skattjakt. Genom att genomföra uppdrag och besvara kunskapsfrågor får deltagarna poäng och hittar nya uppdrag i närområdet med hjälp av mobiltelefonen.

- Vi hoppas naturligtvis att det här ska öka intresset för att utveckla tjänster som allmänheten har nytta av och vi kommer antagligen att genomföra tävlingen under 2013 med förhoppning om nya innovativa idéer, säger projektledare Charlotta Nordenberg vid Örebro universitet.

Öppna Örebro län är ett samarbete mellan Länsstyrelsen Örebro län, Nethouse, Örebro kommun och Örebro universitet.