Här blir Arvid Rosengren Europas bästa sommelier

Arvid Rosengren, utbildad vid Örebro universitets Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan, är Europas bästa sommelier. Det stod klart när den tre dagar långa tävlingen avgjordes i San Remo, Italien, i helgen.

Tävlingen arrangerades av den internationella sommelierföreningen ASI. För Arvid Rosengren var segern en skön belöning efter av vad han uppskattar till närmare 4 000 timmars förberedelser i vin och dryckeskunskap.

- Inför tävlingen sa jag till mig själv att om jag inte lyckas den här gången så slutar jag att tävla. Det tar oerhört mycket tid inte minst för att läsa i stort sett allt som finns vad gäller dryckeshantering, regler, produktion kopplat till servering och mat, säger Arvid Rosengren.

Siktar på VM

Som nybliven Europamästare tänker han däremot ta nya tag och siktar närmast på världsmästerskapen i Argentina 2016.

Till vardags arbetar Arvid Rosengren som vindirektör och vinansvarig på restaurangkoncernen Copenhagen Concepts med filialer i Danmark och London. Han har tidigare studerat till sommelier och måltidskreatör på Örebro universitets Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan.

- Jag hade jobbat inom restaurangbranschen och eftersom jag var mycket vinintresserad sökte jag till Restaurang- och hotellhögskolan. Tävla började jag med efter utbildningen eftersom det motiverar mig till att läsa vidare och lära mig ännu mer. Dessutom är det ett verkligt bra sätt för att nätverka och träffa branschkollegor från hela världen.

I och med att Arvid Rosengren nu erövrat titeln Meilleur Sommelier d'Europe 2013 har Sverige tre segrar i Europamästerskapen och närmar sig Frankrike, som har fyra. Övriga svenska europamästare är Mikael Söderström (1990) och Andreas Larsson (2004).