Ikea Campusmässans 100:e utställaren

Ikea är Campusmässans 100:e utställare. Den årliga rekryterings- och marknadsföringsmässan vid Örebro universitet har därmed slagit ett historiskt rekord. Aldrig tidigare har intresset från företag och organisationer varit så stort.

- Vi är alltid i behov av duktiga och framtida medarbetare och då är det naturligt för oss att synas på Örebro universitet där vi kan bygga bra kontakter med studenterna och de har möjlighet att presentera sig och sina kunskaper för oss, säger Johan Nestor, varuhuschef på Ikea Örebro.

Fler möjligheter

Trots en motig svensk arbetsmarknad slår intresset för rekryteringsmässan på Örebro universitet alla rekord. 102 företag, organisationer och myndigheter har hittills bestämt sig för att delta och möta universitetets studenter den 5 februari.

- Mässan har successivt växt sedan starten och har visat sig bli en allt viktigare kontaktyta för arbetsgivare och studenter. När den arrangerades för 13:e gången förra året hade vi ett 70-tal utställare och nu har vi sprängt hundravallen, säger projektledare Natalie Henriksson vid Örebro universitet.

Det faktum att mässan växer är något som universitets rektor Jens Schollin tycker är mycket positivt:

- Kopplingen mellan studier och yrkesliv är oerhört viktig. Örebro universitet satsar hårt på samverkan med företag och samhälle, inte minst för att studenterna ska få goda kontakter och erfarenheter inför sitt yrkesliv. Campusmässan är ett exempel på hur vi arbetar för att öka dessa kontaktytor och därmed erbjuda fler möjligheter, säger rektor Jens Schollin.

Petter Björkebäck, HR-chef på Ikea Örebro, ser därför fram emot Campusmässan den 5 februari.

- På Ikea jobbar vi med rekrytering utifrån våra värderingar. Vi vill ge enkla och ärliga människor möjligheten att växa som individer, och i sin yrkesroll, så vi tillsammans och med stort engagemang kan skapa en bättre vardag för oss själva och våra kunder. Med det sagt så vänder vi oss till samtliga studentgrupper på Campusmässan, inte specifikt ekonomer eller ingenjörer. Det viktiga är att man delar våra värderingar, säger HR-chef Petter Björkebäck på Ikea Örebro.