Ikväll är George med i Idols första fredagsfinal för säsongen

Ikväll håller vi tummarna för George Shaid som kvalificerat sig till höstens första fredagsfinal i TV4:s Idol. Till vardags studerar du vid Örebro universitet, men hur ser din tillvaro ut just nu?

- Jag försöker kombinera studierna med artistlivet. Jag bor på ett hotell i centrala Stockholm, repar och övar på dagarna och på kvällarna pluggar jag, övar lite på låten som jag ska uppträda med och försöker vila upp mig.

Hur känns det?

- Det är verkligen så himla roligt. Jag har hållit på med musik i större delen av mitt liv och att få vara med om Idoltävlingen är bland det häftigaste jag varit med om. Ju längre in i tävlingen jag kommer ju mer lär jag mig. Det här är en fantastisk artistskola som har alla ingredienser: sång, musik, tevepublik, media. Och så naturligtvis många bra lärare och instruktörer som hjälper och stöttar för att det ska bli ett bra program.

Är det en dröm som går i uppfyllelse?

- Jag tror att de flesta som håller på med musik vill nå ut till så många människor som möjligt. Själv har jag hållit på sedan jag var liten och tagit alla chanser att få sjunga inför folk. Att sedan få vara med om det här är få förunnat och något som jag sätter stort värde på.

Berätta om din bakgrund?

- Jag är född och uppvuxen i Örebro och studerar musikproduktion på Örebro universitet. Jag har varit med i flera musiksammanhang tidigare, bland annat vann jag O Helga Natt 2012 och Talangen i Brunnsparken 2011, och deltog också år 2006 i Junior Eurovision Song Contest.

Ikväll gäller det, nervös?

- Jag är så taggad. Jag ska sjunga Resolution av Matt Corby, en låt som jag verkligen tror på. Just nu vill jag bara in på scenen och köra igång.