Introduktion för tusentals nya Örebrostudenter

Nu vid höstterminens start börjar cirka 3 500 nya studenter på Örebro universitet. På måndagen påbörjade de det Örebro universitet gärna vill kalla Sveriges bästa studentintroduktion.

- Här samarbetar både universitetet och studentkårerna med att erbjuda alla nya studenter ett så varmt välkomnande som möjligt, säger Frida Siveborn, introduktionsansvarig på Örebro universitet.

Snabb väg in i studielivet

Örebro universitet har cirka 17 000 studenter varav cirka 3 500 påbörjar sina studier för första gången när höstterminen nu startar. Alla nya studenter erbjuds en grundlig och utarbetad introduktion för att få en bra start på sitt nya lärosäte. Erfarenhetsmässigt deltar det stora flertalet.

- Vi gör det för att studenterna ska komma in i studielivet så snabbt som möjligt. Under tre veckor erbjuder vi en mängd aktiviteter både på dag- och kvällstid, till exempel föreläsningar i studieteknik och hur man håller koll på sina studier, guidningar, prova-på-vecka på gymmet och introduktion till sina respektive utbildningar, berättar Frida Siveborn.

Akademisk, praktisk och social

Introduktionen har en akademisk, en praktisk och en social del.

- Alltmedan introduktionen utvecklats genom åren har vi sett att det inte bara har en stor praktisk funktion utan i högsta grad också en social sådan. Vi har arbetat fram ett bra välkomstpaket som innehåller det bästa på båda områdena. Vi erbjuder en bra blandning av social gemenskap och nyttiga kunskaper om studier och studentliv.

Den allmänna delen innehåller aktiviteter för att studenterna ska lära känna universitetet, studentstaden och föreläsningar redskapen för lyckade studierna. Det anordnas också en mässa, Höstmässan 3-4 september, och träffpunkter kring olika teman.

Den andra delen är knuten till den kårsektion studenten tillhör. Där finns möjligheten att snabbt lära känna sina kurskamrater och lära sig hitta på campus och i Örebro stad.