Louise finalist för andra gången i Lily Bollinger Award

För andra året i rad är Louise Bergdahl, studerande vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan, finalist i The Lily Bollinger Award. Tävlingen utser Sveriges bästa kvinnliga vinkypare och finalen går i Stockholm i september.

Lily Bollinger Award arrangeras i år för elfte gången. Målet är att uppmuntra och uppmärksamma duktiga kvinnliga sommelierer. För studerande Louise Bergdahl, 23, slutade förra årets tävling med en hedrande tredjeplats. I år hoppas hon lyckas ännu bättre.

- Jag är en tävlingsmänniska, som gillar utmaningar. Jag är inne på tredje året i min sommelierutbildning och tycker tävlandet sporrar till att bli ännu bättre, säger Louise Bergdahl.

Varför valde du den här utbildningen?

- På grund av mitt stora vinintresse. Det kändes rätt att gå på universitet för att kunna fördjupa mig inom området.

Vad utmärker en bra sommelier?

- Att i tävlingssammanhang kunna fokusera, ha bred teoretisk kunskap, vara beredd på vilket praktiskt moment som än kan komma, samt att ha förmågan att utnyttja den begränsade tid man får. I restaurangsammanhang är kunnandet naturligtvis lika viktigt, men också den sociala förmågan att kunna bemöta människor på ett bra och säljande sätt.

Finalen går i Stockholm den 23 september.