Louise tvåa i Lily Bollinger Award

Louise Bergdahl, studerande vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan, slutade som tvåa i Lily Bollinger Award, tävlingen som utser Sveriges bästa kvinnliga sommelier.

- Visst är det roligt att ha gått till final, men jag är ändå en aning besviken. Det finns moment i tävlingen som jag känner att jag kunde ha gjort bättre, säger Louise, som var finalist för andra gången.

Förra årets final slutade med en hedrande tredje plats för Louise Bergdahl, 23. I år hade hon siktet inställt på seger.

- Men jag nådde inte riktigt fram. Tävlingen har utvecklats med åren och det märks att nivån har höjts. Till exempel blindprovningstestet och dekanteringsmoment under tidspress var tuffare i år, säger Louise.

Nästa tävling i oktober

Tävlingen Lily Bollinger Award arrangerades i år för elfte gången. Tävlingen är uppkallad efter Lily Bollinger, en av Champagnes legendariska änkor. Tävlingen består av en teoretisk del och en praktisk del med provning, matrekommendation till viner samt dekantering och servering av vin. Det praktiska momentet väger något tyngre än det teoretiska i den slutliga bedömningen.

Tre kvinnliga sommelierer hade kvalificerat sig till finalomgången. Efter ett par timmar stod det klart att Ulrika Ferlin från Mariefred kan titulera sig "Årets Lily", Louise Bergdahl blev värdig tvåa och på tredje plats kom Tina Trigg från Stockholm.

För Louise Bergdahl, som studerar på Örebro universitets Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan, är tävlandet däremot långt ifrån över. I oktober ställer hon nämligen upp i ännu en tävling i sommellerie – Robert Mondavi Diploma.

- Jag är en tävlingsmänniska, som gillar utmaningar. Jag valde att söka till sommelierutbildningen på grund av mitt stora vinintresse. Nu är jag inne på tredje året i min utbildning och tycker tävlandet sporrar till att bli ännu bättre, säger Louise Bergdahl.