Mässa ger juridikstudenter nya möjligheter

- För oss är det viktigt att visa upp vår verksamhet här på universitetet och skapa bra kontakter med dem som utbildar sig här. Till Sveriges domstolar behöver vi rekrytera över 400 notarier om året vilket ofta är en bra ingång för nyutexaminerade från juristprogrammet.

Det säger Domstolsverkets Richard Ekstrand som var en av utställarna på den välbesökta juristmässan på Örebro universitet.

Målet är att ge studenter inom ämnena juridik och rättsvetenskap tillfälle att orientera sig bland olika arbetsgivare och knyta kontakter. Utöver mässan erbjöds frukostseminarium med intressanta föreläsare och kontaktsamtal där studenterna fick möjlighet till enskilda möten med arbetsgivare och få rådgivning kring sina CV:n.

Tillbaka som notarie

Ida Lindecrantz är utbildad jurist vid Örebro universitet och numera notarie på Örebro tingsrätt. Som student var hon med och arrangerade juristmässan, den här gången var hon tillbaka som representant för Domstolsverket.

- Som student minns jag set här som ett utmärkt tillfälle att upptäcka jobbmöjligheter och inte minst att hitta vägar och utvecklingsmöjligheter som man inte tänkt på tidigare. Det är nyttigt, särskilt för dem som närmar sig examen och är på väg ut i arbetslivet, säger Ida Lindecrantz.

Vad frågar studenterna om?

- Den vanligaste frågan är hur min arbetsdag ser ut. Jag sökte notarietjänst direkt efter examen och har nu hunnit med att jobba i ett och ett halvt år. Eftersom jag siktar på att bli åklagare behöver jag erfarenhet från tingsrätt och det är också erfarenheter jag kan dela med mig av här.

Juristmässan anordnas av studentdrivna Juridiska Föreningen.