Motståndskraft på TED

Motståndskraft var temat när Uppsala universitet för första gången ordnade en TEDx-konferens. En av talarna var Walid Al-Saqaf, som är doktorand vid MKV på Örebro universitet och föreståndare för masterprogrammet Global Journalism. Han vill med sitt framträdande ge hopp och inspiration till andra som möter svårigheter i livet.

Walid Al-Saqaf har framträtt i TED-sammanhang tidigare och utsågs förra året till ett TED Senior Fellowship, vilket innebär att man får framträda vid olika TED-konferenser.

Vid framträdandet i Uppsala berättade han om sin fars motstånd mot regimen i Jemen, som kostade honom livet, sitt eget arbete med att stå emot internetcensuren i arabvärlden och sin dotters kamp mot medfödd sjukdom.

TED står för Technology, Entertainment och Design. Slagordet är Idéer värda att sprida. TED startade som en tvärvetenskaplig konferens 1984 och i samband med de årliga konferenserna i USA ordnas TED Talks med kända talare som filmas och läggs ut på internet. TED Global är en systerkonferens som hålls på olika platser och på olika håll i världen arrangeras TEDx, som den i Uppsala. Konferensen i Uppsala ordnades i september, men först nu har den kommit ut på webben.

Du kan se Walids framträdande på länken här.