Ny bok om satir i amerikansk film

Johan Nilsson, filmvetare och lektor vid Örebro universitet, känner en samhörighet med den ”ironiska generationen”. Det bidrog till att han valde att skriva en doktorsavhandling om satir i amerikansk 1990-talsfilm och nu har avhandlingen blivit en bok, American Film Satire in the 1990s.

På 1990-talet fick Hollywood upp ögonen för att oberoende filmbolag varit framgångsrika hos publiken med satir och andra mer vågade stilar och teman. Independentbolag köptes upp men blev kvar som bolag med en stabilare ekonomi, som gjorde det möjligt att fortsätta på en väg som tilltalade växande publik.

– Det var både utvecklingen inom filmindustrin och att publiken gillade satiren som gjorde den mer gångbar, säger Johan Nilsson.

Stor genomslagskraft

Satiren hade sin höjdpunkt i slutet av 1990-talet men den tar stor plats även i dag såväl i film som i TV. Satiren underminerar på ett lekfullt sätt de normer som gäller samtida politiska praktiker, konventioner inom nyhetsmedia och Hollywood och officiell amerikansk
historieskrivning.

– Satir återfinns i alla möjliga sammanhang och den kan ha stor genomslagskraft. Flera TV-program som till exempel The Daily Show with Jon Stewart eller The Colbert Report gör det jobb som de traditionella journalisterna inte alltid klarar av. Filmer som Wag the Dog sätter såväl nyhetsmedia som politik i fokus men också publiken och vårt ansvar att tänka kritiskt.

Satir är en färskvara, som ofta måste kopplas ihop med sitt historiska sammanhang för att fungera. Och ibland hinner verkligheten före dikten, som just i fallet med filmen Wag the Dog. Där hittar Vita huset på ett krig mot Albanien för att dölja presidentens snedsprång, en film som hade turen att komma samtidigt som president Clinton brottades med Lewinskyskandalen.

Ironi och satir

– Ironi och cynism kan vara ett effektivt sätt att visa skepsis mot auktoriteteter. Ironin är också ett grundläggande grepp för att forma en satir.

Det var när Johan Nilsson var i Boston och presenterade ett av kapitlen, som kom att ingå i hans avhandling, som förlaget Palgrave Macmillan kontaktade honom för att ge ut den i bokform.

– Har man tur kan den bli kurslitteratur.

Han har nu fått fakultetsmedel för att fortsätta att skriva om satir. Han ska diskutera några av filmerna som finns med i boken och ytterligare några.

– Jag vill på ett mer ideologiskt plan undersöka vad filmerna säger om USA som en exceptionell nation.

Text: Lars Westberg