Öppet hus på Örebro universitet lockade rekordmånga besökare

I dag drog de årliga Universitetsdagarna igång på Örebro universitet och besökarna strömmade in. Även i morgon finns möjligheten att komma till universitetet och lyssna på programpresentationer, låna en student, ta en rundvandring på campus eller prova på en föreläsning.

– Våra besökare får information om specifika program som finns att studera på Örebro universitet till exempel Juristprogrammet, Civilekonomprogrammet, Psykologprogrammet och Läkarprogrammet, säger Anna Asplund, som är projektledare för Universitetsdagarna.

– Jag har varit på psykologprogrammets presentation. Det var intressant och gav mig bra information om till exempel behörighet, säger Soma Nadir, som går på Risbergska skolan.

För andra året i rad har alla dessutom möjligheten att prova på föreläsningar. Tre föreläsningar finns på schemat. Märta Johansson undervisar i folkrätt och mänskliga rättigheter på Juristprogrammet och hon håller en föreläsning om vilket skydd som ska finnas mot tortyr.

En inspirationskälla

– Vi vill att alla ska få chansen att vara med på en föreläsning – så som den kan vara på universitetsnivå. Dessutom kan det vara en inspirationskälla för alla som inte har bestämt sig. I dag visade sig föreläsningarna vara en succé – de har varit fullsatta hela dagen, säger Anna Asplund.

Anna Kärrman undervisar på Analysvetenskapliga programmet i kemi med inriktning mot forensik och berättar om hur man kan förhöra atomer och molekyler i jakt på bevis.

– Jag gick på föreläsningen med Anna Kärrman i dag för att det lät spännande och jag ville se hur en föreläsning går till, säger Frida Eriksson, som går på Karolinska skolan.

– Hon var duktig på att förklara. Det var på en bra nivå och hon tog med publiken, säger Karin Gustafsson, som går på Karolinska skolan.

Benjamin Basmaei från samma skola är intresserad av den tredje föreläsningen med Magnus Hansson. Magnus Hansson är lärare på Civilekonomprogrammet och berättar om strategier för framgång.

Låna en student

– Jag har precis varit och pratat med en student för att får höra hur det är att studera här. Det är ju skillnad mot hur skolan är nu, säger Benjamin Basmaci, som står i loungen i forumhusets foajé där besökare kan mingla med studievägledare, lärare och studenter.

– Det har varit uppskattat att få ställa frågor till lånestudenten om till exempel studier, universitetet och andra frågor om studentlivet. Det är ett bra sätt att få veta lite mer om hur det är att vara student vid Örebro universitet, säger Anna Asplund.

Tanken är att föreläsningarna, studentutlåningen och rundvandringen ska vara bra komplement till presentationerna av de olika programmen. De olika pusselbitarna bildar en helhetsbild av hur det är att vara student vid Örebro universitet.

Text och foto: Linda Harradine