Örebro billigaste studentstaden

Örebro är Sveriges billigaste studentstad. Det visar en sammanställning som Länsförsäkringar har gjort.

- Är marginalerna små kan det vara idé att räkna på hur mycket man kan spendera varje vecka eller till och med varje dag, säger Elisabeth Hedmark, privatekonom på Länsförsäkringar.

Försäkringsbolaget Länsförsäkringar har sammanställt hur mycket det kostar för studenter att leva på landets studieorter. I uträkningen har man tagit hänsyn till hyra, mat, försäkringar, träningskort, lunch, lokaltrafik och kvadratmeterpris på hyresrätter.

Resultatet visar att Örebro är den billigaste studentstaden att leva i med en kostnad på 6 369 kronor i månaden. Göteborg listas som den dyraste studentstaden med en månadskostnad på 7 528 kronor.

– Studenter har det oftast knapert och kan inte leva på samma sätt som man kanske är van att göra. Det viktigaste för att inte hamna snett ekonomiskt är att räkna på hur stora utgifterna är och göra en enkel budget, säger Elisabeth Hedmark.