Örebroforskare tävlar om att bli bäst i Sverige

Vem är bäst i Sverige på att presentera sin forskning? Det avgörs i finalen av Forskar Grand Prix torsdagen den 5 december i Stockholm. Forskaren som gör den mest fängslande, inspirerande och pedagogiska presentationen på bara tre minuter vinner. Andreas Ohlin vann deltävlingen i Örebro och kommer att representera regionen i den nationella finalen.

Forskar Grand Prix är en nationell tävling som anordnas för andra gången 2013. En expertjury betygsätter tillsammans med publiken insatserna och avgör vem som är bäst. Juryn består av Nour El-Refai, skådespelare och komiker, Patrik Hadenius, journalist och chefredaktör för bland annat Forskning & Framsteg och Göran Östlin, professor i astronomi vid Stockholms universitet. Programledaren och komikern Karin Adelsköld är konferencier.

– Forskar Grand Prix visar hur viktigt det är att kunna kommunicera sin forskning på ett lättförståeligt sätt – och hur svårt men engagerande det kan vara! Målet är att ge forskningskommunikation högre status, men även att visa upp bredden hos svensk forskning, säger Klas-Herman Lundgren, projektledare vid Vetenskap & Allmänhet, som samordnar tävlingen.

För tidigt födda barn

Regionala deltävlingar har tidigare i höst genomförts i Göteborg, Kalmar and Kronobergs län, Karlshamn, Karlstad, Kristianstad, Lund, Malmö, Stockholm och Örebro. Nu möts segrarna från de olika regionerna i den nationella finalen.

– Det här är jätteroligt och jag har lärt mig massor. Jag hoppas att mitt deltagande kan leda till att forskningen om de för tidigt födda barnen uppmärksammas, säger Andreas Ohlin.

Forskar Grand Prix arrangeras av Vetenskap & Allmänhet och forskningsråden Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova. Deltävlingar har anordnats av en rad lokala arrangörer däribland Örebro universitet som en del av vetenskapsfesten ForskarFredag, med stöd av EU-kommissionen.

– Forskningen har en oerhörd betydelse för utvecklingen inom väldigt många områden. Det är något som inte alltid uppmärksammas tillräckligt mycket. Forskar Grand Prix är ett bra tillfälle för forskarna att kommunicera sina upptäckter med allmänheten och öka intresset för forskningens betydelse i samhället, säger Charlotte Brogren, generaldirektör för Vinnova och prisutdelare vid finalen.

Text: Vetenskap och Allmänhet, Linda Harradine