Örebroforskare vann Forskar Grand Prix

Andreas Ohlin, forskare i medicin vid Örebro universitet, blev i kväll den lyckliga vinnaren av Forskar Grand Prix – den nationella tävlingen i att på mycket kort tid presentera sin egen forskning. Han utsågs till vinnare av publiken och en expertjury.

Nio forskare från hela landet tävlade mot varandra på rockklubben Debaser Medis i Stockholm. Målet var att förklara sin forskning på ett så fängslande, inspirerande och pedagogiskt sätt som möjligt – och det på bara tre minuter. Andreas Ohlin blev kvällens vinnare.

- Det är helt otroligt, en fantastisk känsla! Jag visste att jag hade något bra, men inte att jag skulle gå så här långt, säger Andreas Ohlin, som förutom publikens jubel fick ta emot en stor pokal och en resecheck.

Andreas Ohlin är barnläkare och hans forskning handlar om för tidigt födda barn. Han berättade om hur sjukvården kan förhindra att barnen drabbas av infektioner och öka deras chanser till ett friskt liv.

Öka barnens chanser till ett friskt liv

- Min forskning handlar om att utveckla tekniker för att ställa rätt diagnos på barn med misstänkt infektion samt att utveckla vården så att vi kan förhindra att infektioner uppstår och därigenom förkorta vårdtiderna och öka barnens chanser till ett friskt liv efter nyföddhetsperioden.

- Men det är alla sjuksköterskor på avdelning 35 på Universitetssjukhuset i Örebro, som gör att min forskning gör skillnad. Heder till alla sjuksköterskor som klarat att ändra ett beteendemönster, säger Andreas Ohlin.

Han vann deltävlingen som anordnades av Örebro universitet inför ett utsålt konserthus i september och i den nationella finalen tävlade Andreas Ohlin mot de vinnande bidragen från Chalmers, Karolinska Institutet, Linnéuniversitetet, Lunds universitet, Malmö högskola, Högskolan i Kristianstad, Blekinge tekniska högskola och Karlstads universitet.

- Jag har lärt mig att dramaturgi är så användbart och dramaturgins betydelse för att nå ut med viktiga budskap om min forskning. Kvitto på att det funkar att lägga till så pass mycket av det i presentationer, säger Andreas Ohlin.

Öka intresset för forskning

I såväl deltävlingen som i finalen i Stockholm röstade publiken via mentometrar och deras poäng vägde lika tungt som expertjuryns. Jurymedlemmar i Stockholm var Nour El-Refai, skådespelare och komiker, Patrik Hadenius, chefredaktör för Forskning & Framsteg, Modern psykologi och Språktidningen, och Göran Östlin, professor i astronomi vid Stockholms universitet.

Den nationella finalen arrangeras av Vetenskap & Allmänhet och forskningsråden Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova.
- Forskningen har en oerhörd betydelse för utvecklingen inom väldigt många områden. Det är något som inte alltid uppmärksammas tillräckligt mycket. Forskar Grand Prix är ett bra tillfälle för forskarna att kommunicera sina upptäckter med allmänheten och öka intresset för forskningens betydelse i samhället, säger Charlotte Brogren, generaldirektör för Vinnova och prisutdelare vid finalen.

Forskar Grand Prix-finalen kommer att sändas efter jul i Kunskapskanalen och är därefter tillgängligt på UR Play.

Text: Linda Harradine, Vetenskap och Allmänhet