Örebrostudenter i internationell rättegångstävling i folkrätt

Angela Barisic och Aljosa Noga, juridikstudenter vid Örebro universitet, representerade Sverige i en prestigefull internationell tävling i rättegångsspel inom folkrätt i USA. 111 lag från 80 olika länder var på plats och tävlade. Tävlingen avslutades i lördags och Örebrostudenterna vann två omgångar – bland annat mot universitetet i Cambridge i Storbritannien.

Philip C. Jessup International Law Moot Court Competition lockar deltagare från 550 juridikutbildningar i mer än 80 länder och med sin långa tradition är den nu den största tävlingen i sitt slag. I år tävlade Örebro universitet för första gången och av fyra omgångar vann studenterna Angela Barisic och Aljosa Noga två, en mot Storbritannien och en mot Irak. Det blev oavgjort på den muntliga delen mot Frankrike, som då vann på sin inlaga och förlust mot Brasilien.

– Det var en riktig livserfarenhet! Vi träffade så många studenter från världens alla hörn, säger Angela Barisic.

Ett fiktivt fall

De tävlande studenterna fick ta sig an ett fiktivt fall som involverar två stater. Det handlar om hur en ö försvinner när havsnivån höjs på grund av den globala uppvärmningen och rättegången måste hantera problem kring statssuveränitet, miljöflyktingar och statsskuld. Fallet väcker många frågor om hur dagens internationella rätt kan hantera konsekvenser av klimatförändringarna.

– De tävlande var under tidspress och var tvungna att ha vassa argument för att kunna navigera genom hela fallet utan att släppa några delar. Det kräver mycket bra kunskap inom folkrätt och lugn och koncentration för att klara att svara på motfrågor under press, säger Tarik Radwan, lärare vid Örebro universitet, som har coachat studenterna inför tävlingen.

En bra utmaning

Örebrostudenterna hade förberett sig sedan i somras och har efter uttagningen i Örebro tävlat i Lettland innan det bar av till Washington. De hade lämnat in skriftliga inlagor och på plats fick de ta sig an fallet från båda synvinklarna. Med andra ord fick de ta båda staternas parti under tävlingen.

– Inför tävlingen jobbade vi mycket med att förbättra argumenten, fördjupa oss i frågorna och fundera på vilka frågor domarna skulle kunna ställa. En av höjdpunkterna var att få feedback från domarna, säger Angela Barisic.

– Det kändes som om vi inte kunde förbereda oss nog men trots att det var mycket arbete inför rekommenderar vi alla att söka till det nya teamet för nästa års tävling, säger Aljosa Noga.

– Tävlingen är en bra utmaning som lär studenter att förfina och slipa argument. En bra förberedelse för deras yrkesliv, säger Tarik Radwan.

Text: Linda Harradine