Percy Barnevik gav ledare konkreta råd

– Dagens möteskultur är ineffektiv och är ett av de största hoten för att lyckas som ledare.

Så inledde Percy Barnevik när han den 5 november höll ett föredrag under Ledarskapsdagen på Örebro universitet. Inför en fullsatt aula gav han mängder av råd och delade med sig av sina erfarenheter från sin långa karriär som företagsledare.

Tidigare i år gav Percy Barnevik ut boken ”Ledarskap – 200 råd” vilken även låg till grund för föredraget. Percy Barnevik lyfte bland annat fram förmågan att effektivisera sig själv och saker och runt omkring sig:

– Ledarens personliga effektivitet är en nyckel till framgång och för att få tid till ett anständigt privatliv. Skär ned på tidstjuvar, besluta bara en gång, skjut inte upp beslut och gallra skoningslöst i e-posten. Se till att bygga upp bra team och starka, lojala band inom organisationen. Ha självförtroende och ha orimligt höga förväntningar på dig själv och på andra. Rör dig snabbt i ungefär rätt riktning, snarare än långsamt i en perfekt riktning. Det perfekta är inte alltid perfekt utan kanske snarare exakt fel.

Möten upplöser ansvar

Barnevik radade upp mängder av konkreta råd om hur han ser på ledarskapet och han återkom flera gånger till sin skepsis mot möten och den moderna möteskulturen.

– Problemet med möten är att de vanligtvis är ineffektiva. De har dessutom ofta en ansvarsupplösande effekt, där man säger att ”mötet har beslutat”. Men vem är egentligen Mötet? Lås dörrarna som man gör på Operan, så att ingen kan komma för sent. Jag har ibland även burit ut alla stolar ur konferensrummet, vilket har visat sig ha en stor effekt för att korta mötestiden. En ledare kan helt enkelt inte spendera 90 procent av sin tid på möten, menade Percy Barnevik.

Utrota fattigdom genom företagande

Percy Barnevik berättade också om sitt engagemang i fattiga länder genom organisationen Hand in Hand, med verksamhet i Indien, Afghanistan, Afrika och Sydamerika. Målet är att utrota fattigdom genom utbildning och företagande och hittills har organisationen hjälpt uppemot en miljon företag att komma igång och nästan 1,5 miljoner arbeten har skapats.

– Särskilt intressant är det att arbeta med kvinnor. Kvinnorna i fattiga länder är de som till 80 procent har hållit ihop sina byar genom ett enormt hårt arbete, så deras engagemang när det kommer till entreprenörskap och företagande är mycket högt, berättade Percy Barnevik.

Ledarskapsdagen anordnas av Handelskammaren Mälardalen och samlar ledare från regionen till en inspirationsdag med föreläsningar om ledarskap. Förutom Percy Barnevik deltog Sonia Undin, HR-chef Systembolaget, Måns Lagerlöf, VD och teaterchef Örebro Länsteater, samt Marie Gelang, fil Dr. och lektor i retorik vid Örebro universitet.