Stadsfest i solsken – Örebrodagen för 15:e året

I fredags fyllde Örebrodagen 15 år – en dag när studenter, sektioner och föreningar, på Örebro universitet tävlar i lekfulla former i centrala Örebro. I år ställde också personal från universitetet och Örebro kommun upp med varsitt lag.

- Vi vill skapa en arena där studenter och allmänhet möter varandra genom att arrangera något positivt och roligt mitt i stadskärnan. Det ska vara en trevlig händelse både för studenter och för Örebros invånare, säger studentlivskoordinator Calle Bergström.

Örebrodagen är en del av introduktionen för nya studenter vid universitetet.

Åtta av tio inflyttade

- Det handlar om att utveckla Örebro som studentstad genom samverkan. Örebrodagen är ett sätt att både presentera staden för studenterna och studenterna för staden. Ungefär 3 500 nya studenter börjar på universitetet varje hösttermin. Uppskattningsvis är åtta av tio inflyttade från utanför länet, så det här är viktigt, säger Calle Bergström.

På fredagen kryddades därmed Örebros centrum av en rad aktiviteter. Fjorton tiomannalag ställde upp i sju tävlingsgrenar på lika många stationer. Paddlingstävling i Svartån utanför slottet, stolpklättring på Stortorget, stylttävling på Olof Palmes torg och klossbygge i Slottsparken är exempel på några av tävlingsmomenten. Hejaropen skallade mellan husfasaderna och folk såg ut att trivas i det strålande och soliga vädret.

- Sedvanligt är de flesta av lagen studentlag, men det är naturligtvis särskilt roligt att både Örebro universitet och Örebro kommun ställde upp med varsitt personallag i år.

Dagen började med samling i slottsparken varefter de deltagande lagen gick parad genom stadens gator till Stortorget för presentation och start. Från klockan 13 pågick sedan tävlingarna där tävlingarna hela eftermiddagen tills det hela avslutades med en rafflande final. Segrare blev studentlaget Sesam.