Stort intresse för rekordstor Campusmässa

På tisdagen anordnades den 14:e Campusmässan på Örebro universitet. 103 utställare fanns på plats.

- Aldrig har mässan varit så stor, säger projektledare Natalie Henriksson.

Trots en motig svensk arbetsmarknad var intresset för rekryteringsmässan på Örebro universitet rekordstort. Mässan har successivt växt sedan starten och har visat sig bli en allt viktigare kontaktyta för arbetsgivare och studenter.

Anna Happonen och Jimmy Jillefors går båda femte terminen på civilekonomprogrammet. För dem innebar mässan möjlighet till nya kontakter i sökandet efter sommarjobb.

Nya idéer

- Vanligtvis brukar det lösa sig, men det är svårt att verkligen hitta det där sommarjobbet som man både tycker är fantastiskt roligt och har verklig nytta av. Man måste vara väldigt aktiv i sitt letande och ta hjälp av sitt kontaktnätverk. Den här mässan tror jag bättrar på chanserna och ger större möjligheter vad gäller sommarjobb och kanske också framtida jobb, säger Jimmy Jillefors.

För Anna Happonen gav mässan också nya idéer.

- Man kommer i kontakt med företag och arbetsgivare som man inte känt till tidigare. Det ger nya perspektiv och öppnar ögonen för nya jobbmöjligheter, säger hon.

En av mässans 103 utställare var glasmaskintillverkaren Emhart Glass. Ett jättebra arrangemang och många intresserade studenter är Markus Holms sammanfattning av mässan.

- Vi är här för att presentera företaget för studenterna och dessutom knyta kontakter för framtiden. Jag har redan fått med mig några intressanta namn, säger Markus Holm som är HR-ansvarig på Emhart Glass.