Tårtkalas när Örebro studentkår firar 50

Louise Hammar, ordförande i Örebro studentkår. Örebro studentkår fyller 50 år. Det firar ni bland annat med tårtkalas. Berätta!

- I dag firar Örebro studentkår att vi kämpat för en bättre studietid för Örebrostudenterna i hela 50 år. Det är stort! Vi som arbetar heltid på kårkansliet bjuder därför alla kårmedlemmar som kommer på tårta och kaffe. Självklart är det prinsesstårta i studentkårens fina gröna färg.

Men det kommer mera?

- Ja. Vi kommer att ha en större fest, en så kallad Kåraktivassittning, i början av december. Då bjuder vi in gamla ”kårrävar” och studenter som är kåraktiva under det här verksamhetsåret. Planen och vår förhoppning är också att få någon tidigare varit kåraktiv att komma tillbaka och hålla en inspirationsföreläsning eller liknande.

Kan du berätta lite om Örebro studentår?

- Vi representerar alla studenter och doktorander som studerar vi Örebro universitet. För tillfället har vi cirka 3 000 medlemmar. Det är 1 000 fler medlemmar än förra året vid den här tiden. Sakta men säkert stiger medlemsantalet efter kårobligatoriets avskaffande. Vår organisation är större än många tror och idag har vi till exempel flera hundra studenter som engagerar sig ideellt.

- Våra två huvudområden är utbildnings- och studiesociala frågor. Utbildningsfrågorna handlar om precis allt som har med utbildning att göra. Här är vårt främsta mål är att studenterna ska få den utbildning de blivit lovade, men även att steget mellan studentliv och arbetsliv ska vara så litet som möjligt. De studiesociala frågorna hamnar i ett bredare fack och gäller alltifrån studiemiljö, boendesituation och ekonomi till föreningsliv och biokvällar.

Varför är det viktigt med en studentkår?

- Det är inte bara viktigt, det är avgörande. Studenterna behöver en organisation som stödjer och kämpar för dem och som alltid lyssnar på studenterna i första hand. Tillsammans för Studentkåren den gemensamma studentrösten för att påverka universitet och samhälle.

Viktiga frågor just nu?

- Studentbostadssituationen, att studenterna är en viktig del i stadens utveckling och att Örebro studentkår blir en mer tillgänglig kår. Målet är att alla studenter ska veta vad Örebro studentkår arbetar med och varför det är viktigt att vara kårmedlem.