Tävla med öppna data från Örebro län

Har du en bra idé till en smart tjänst som du vill utveckla eller som du vill att någon annan utvecklar? Välkommen att delta i innovationstävlingen Öppna Örebro län.

- På det här sättet vill vi uppmuntra allmänheten att ta del av öppna data för att skapa nya innovativa idéer och tjänster, säger Charlotta Nordenberg vid Örebro universitet.

Idag, den 1 oktober, startar tävlingen Öppna Örebro län med en kick-off på Örebro universitet. Fram till den 15 november har du möjlighet att använda öppna data för att utveckla nya tjänster och idéer. Alla är välkomna att delta.

Tävlingen är uppdelad i två klasser – en för studenter/skolungdomar och en för yrkesverksamma/ övriga. Tävlingen avslutas med ett stort Hackathon och vinnarna utses i samband med konferensen "En digital agendas möjligheter och utmaningar" den 27 november.

– Tävlingen Öppna Örebro län är vårt sätt att uppmuntra till att öppna data används. Vi har nu en hönan eller ägget-situation där många ännu inte känner till att vi delar med oss av öppna data och då används den heller inte, säger Björn Hagström, e-strateg i Örebro kommun.

– Örebro universitet har bland annat till uppdrag att stödja innovation och idéutveckling, därför tycker vi det är viktigt att engagera oss i den här tävlingen. Inte minst är det här ett sätt att stimulera våra studenter till att delta i idéutvecklingsarbete, säger Charlotta Nordenberg, projektledare vid Örebro universitets innovationskontor.

Öppna Örebro län är ett samarbete mellan Örebro kommun, Örebro universitet, Länsstyrelsen Örebro län, Nethouse och Handelskammaren Mälardalen.

Viktiga datum

15 november
Tävlingen stängs och bidragen ska vara inskickade

27 november