Ulrica Nilsson delad tvåa i årets Sveapris

Ulrica Nilsson, professor i hälso- och vårdvetenskap vid Örebro universitet, kom på delad andraplats när årets vinnare av Sveapriset korades under Kvalitetsmässans invigningsgala på Göteborgsoperan på tisdagskvällen. Ulrica Nilsson kvalificerade sig till finalen med sin idé om en mobilapp som bland annat ger patienter möjligheter till återkoppling efter operation och sjukhusvistelse.

Sveapriset delas ut till den innovation som på bästa sätt kan höja kvaliteten och spara pengar inom sjukvården. Segrande bidrag blev Comic Health, en interaktiv pekbok för vård och omsorg.

- En seger hade naturligtvis betytt mer uppmärksamhet, men jag är ändå jättenöjd. Vår idé kvalificerade sig som en av tre till final av drygt 50 tävlingsbidrag vilket ändå är ett kvitto på att det är ett bra och angeläget projekt. Arbetet har redan kommit en bra bit på väg så nu kommer vi att fortsätta arbeta för att förverkliga mobilappen, säger Ulrica Nilsson.

Uppföljning och kvalitet

I Sverige genomförs cirka en miljon dagkirurgiska operationer årligen och dessa följs inte upp systematiskt. Dessutom finns ingen systematisk uppföljning av narkosen eller den vård som utförs under operationen. Det vill Ulrica Nilsson, professor i hälso- och vårdvetenskap vid Örebro universitet, råda bot på.

En ny mobilapp ska ge patienter tillgång till information om vad som är normalt efter en operation och narkos samt ge svar på olika frågor som poppar upp under återhämtningsprocessen. Dessutom ska appen kunna larma om patientens inrapporterade värden ligger utanför normalgränserna så att patienten får hjälp och stöd direkt.

– Min idé, som jag kallar Recovery Assessment by Phone Points, RAPP, är en informationsinfrastruktur som via en mobilapp kan användas för att följa upp och utveckla säkerheten och kvaliteten av postoperativ återhämtning, säger Ulrica Nilsson.