Unga innovatörer avslutade med Hackathon

Innovationstävlingen Öppna Örebro län är inne på slutspurten. På torsdagen avslutades innovationstävlingen med ett Hackathon där deltagarna hade chansen att lägga sista handen vid sina tävlingsbidrag.

Genom att offentliga myndigheter och kommuner gör en mängd datainformation tillgänglig för allmänheten via webben (öppna data) kan informationen användas till att göra användbara appar och webbtjänster. Tävlingen Öppna Örebro län har till syfte att ge unga "uppfinnare" och innovatörer möjlighet att utveckla idéer om nya webbtjänster och appar som bygger på öppen data. Bakom tävlingen står bland andra Örebro universitet.

– Universitetet har bland annat i uppdrag att stödja innovation och idéutveckling, därför tycker vi det är viktigt att engagera oss i den här tävlingen. Inte minst är det här ett sätt att stimulera studenter till att delta i idéutvecklingsarbete, säger Charlotta Nordenberg, projektledare vid Örebro universitets innovationskontor.

Vinnare i november

Johanna Engqvist och Jonathan Ortheden pluggar andra året på teknikprogrammet på gymnasieskolan Tullängsskolan i Örebro. Deras tävlingsbidrag är bland annat en app som gör kommunala fakturor tillgängliga på ett överskådligt sätt.

- I skolan fick vi reda på att tävlingen var på gång och gick på en information på universitetet. Det verkade spännande och vi gick igenom de offentliga data som fanns tillgänglig för att därifrån utarbeta en idé om vad vi kunde genomföra, berättar de.

En annan av deltagarna är Elias Gustafsson, som sedan ett år tillbaka driver företaget Traingular media tillsammans med en kollega.

- Jag tycker att idén med öppna data är spännande och erbjuder stora möjligheter. Jag vill göra en plattform där öppna data presenteras och sammanställs på ett tydligt sätt, säger han.

De tävlingsbidrag som lämnats in kommer nu att bedömas. Vinnare kommer att presenteras i samband med konferensen "En digital agendas möjligheter och utmaningar" i Örebro den 27 november.

Öppna Örebro län är ett samarbete mellan Örebro kommun, Örebro universitet, Länsstyrelsen Örebro län, Nethouse och Handelskammaren Mälardalen.