Världsbasist på Musikhögskolan

Musikhögskolan har haft besök av den legendariske amerikanske basisten John Patitucci. Han är en av världens ledande jazzbasister och har bland annat spelat med Chick Corea, Herbie Hancock, Wayne Shorter, B.B. King, Sting med fler.

Patitucci är i Örebro den här veckan för att framträda som solist och kompositör med Svenska Kammarorkestern och passade på att träffa ett antal av Musikhögskolans studenter. Han berättade om sitt liv som musiker, gav olika tips för att utvecklas samt bjöd på musik för solobas.

- Det är jätteroligt att vi kan få hit en sådan megastor musiker som John Patitucci till Musikhögskolan, säger Anders Nordquist, enhetsledare på Musikhögskolan. Det betyder mycket för studenterna att få träffa förebilder, som de kanske lyssnat till på mängder av skivor, i verkligheten. Det är sådant som kan ha en avgörande betydelse när det gäller att lägga ner det där lilla extra på studierna som krävs för att bli en framgångsrik musiker.