Vinterstudions uppvärmning inspiration till webbforskning

– Det var när jag såg att Vinterstudion på SVT började ”värma upp” live på webben, före ”det riktiga” TV-programmet som jag fick idén till det här projektet. Vi vill undersöka hur webb-TV bidrar till att förändra både etablerade TV-mediers och tidningars sätt att kommunicera med sin publik.

Det här berättar professor Åsa Kroon Lundell, medieforskare vid Örebro universitet sedan Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond beviljat henne 3,8 miljoner kronor till projektet Post-televisionens praktiker: Att förnya TV och tidningar genom att använda webb-TV. Tillsammans med professor Göran Eriksson ska hon bland annat med hjälp av fotbolls-VM i Brasilien nästa år och det svenska riksdagsvalet undersöka vad den nya plattformen, alltså webb-TV, gör för att omskapa televisionen.

Utmaning för SVT

– Både Expressen och Aftonbladet sänder nu live-TV via webben och utmanar SVT:s mer traditionella sätt att möta publiken i de etablerade TV-formaten. Webben kräver nya förhållningssätt till publiken, och det blev också tydligt i SVT:s webbsända ”Uppvärmningen”. Även fast de sände live från samma studio med samma dekor pratade och agerade André Pops och hans medverkanden på helt olika sätt beroende på om de gjorde TV på webben eller vanlig TV.

TV som massmedium har i olika sammanhang dödförklarats men i stället ser vi en rad olika TV-format blomma ut på webben. Den nya tekniken skapar nya möjligheter till olika former av publikkontakt och det måste programmakarna ta hänsyn till.

– Vi ska studera hur etablerade medier, SVT, Aftonbladet och Expressen, använder webb-TV för att förnya sitt utbud och skapa nya relationer till publiken, säger Åsa Kroon Lundell. De stora mediehändelserna fotbolls-VM och valet är bara några exempel där webben kommer att användas mycket för att ”göra TV” i det som kallas posttelevisionens tidsålder.