De representerar Örebro universitet i ekonomi-SM

Martin Green, Mona Göransson och Daniel Göransson är studenterna som representerar Örebro universitet i SM i ekonomi.

- Vi är fokuserade och hoppas göra bra ifrån oss. Det ska bli jättekul att få träffa många duktiga studenter från hela Sverige och att få vara med om workshops, fester och intressanta föreläsningar, säger de.

Svenska mästerskapen i ekonomi arrangeras i år den 8-11 maj av studentsektionen Sesam vid Handelshögskolan, Örebro universitet. Evenemanget är en lagtävling och konferens där engagerade ekonomstudenter från landets högskolor och universitet deltar. Deltagarna tävlar om titeln Svensk mästare i ekonomi, samt ett förstapris på 45 000 kronor.

Laget som ska representera Örebro universitet består av: Mona Göransson, 22 år från Tyskland som studerar femte terminen på ekonomiprogrammet, Daniel Göransson, 26 år från Mora och Martin Green, 27 år från Falköping, som båda studerar fjäre terminen på ekonomiprogrammet.

De är alla tre överens om att det är hård konkurrens men att det inte kommer stoppa dem.

– Vi kör lite som det kommer men fokuserar på att plugga på lite extra av det vi redan har lärt oss. Sen räknar vi såklart med hemmapublikens stöd när vi har gått till final. Vi planerar att ta bucklan till Örebro för första gången, säger de.

Text: Emelie Läkk Hesselius