Förhandstitt på universitetet

På onsdag och torsdag öppnar Örebro universitet portarna för blivande studenter genom Universitetsdagarna 5 och 6 mars. Flera hundra gymnasieelever från Örebro län och en del näraliggande orter får tillfälle att bekanta sig med miljön, lyssna på prova på föreläsningar, tala med studentambassadörer och ställa frågor om allt som de kan ha nytta av inför valet av utbildning efter studenten.

Örebro universitet är ett av de fem i landet som erbjuder utbildning inom alla vetenskapsområden och under Universitetsdagarna kommer många av de 90 program och 800 kurser som finns att presenteras. I frontlinjen för presentationerna står studentambassadörerna, ambassadörer som rekryteras bland studenter och har erfarenheter av att hitta till ”rätt” utbildning och kan ge tips och råd till sökande gymnasister.

– Jag hittade min utbildning när jag träffade en studentambassadör, som läste på PR- och informationsprogrammet. Jag var inne på det spåret och jag har hittat rätt, jag trivdes från första dagen, berättar Matilda Andersson, som hittade till Örebro från Mellerud.

– Vi ska kunna svara på alla tänkbara frågor, om staden, boende, universitetet och studentliv, säger Paul Barton, som kommer från Karlskrona och går på juristlinjen här.

Prova på

Under fyra pass kommer de blivande studenterna att kunna rotera mellan olika presentationer och även ta chansen att lyssna på föreläsningar i den form de kommer att möta på universitetet. Det är kriminologen Henrik Andershed, som ska tala om vad kriminalitet är och Matilda Wiklund undervisar på lärarprogrammet och ska berätta om pedagogik. Andreas Ohlin är barnläkare och ska berätta om livets viktigaste minut, det när det nyfödda barnet tar sitt första andetag.

De här prova på föreläsningarna är populära och brukar bli fullsatta. I år kommer de att kunna följas även utanför föreläsningssalarna på storbildsskärmar.

– På onsdagen är det gymnasierna i Örebro kommun som dominerar bland besökarna och på torsdagen resten av länet, säger Anna Asplund på universitetets kommunikationsavdelning. Vi vill att de blivande studenterna ska få en bild av hur universitet fungerar, både vad gäller val av studieinriktning och hur det är att leva som student.