Första nattvandringen på universitetet

På torsdagskvällen genomfördes den första nattvandringen på Campus Örebro. Bakgrunden är flera fall av oprovocerade överfall i anslutning till universitetsområdet.

- Som student tror jag det är viktigt att se att sådana här initiativ genomförs för att öka tryggheten, säger Kristine Arnhällen.

Det var Örebro studentkår som bjöd in till uppstart för nattvandringar vid Campus Örebro. Välkomna var alla som ville ha information och kunde tänka sig att ställa upp.

- Det här var den första ansatsen till att se intresset för att starta nattvandringar, sa Örebro studentkårs ordförande Kristine Arnhällen inför kvällen.

Kvällen började med information i en hörsal på Örebro universitet. Där inledde en av de utsatta studenterna, Jozephine-Pilgrim Gimling, med att tacka alla som kommit. Deltog gjorde också representanter från Örebro universitet, polisen, Örebro brottsförebyggande råd och det kommunala bostadsbolaget Öbo. Efter mötet, som lockade ett hundratal personer, genomfördes den första nattvandringen.

- Det var verkligen roligt att så många hörsammad vår inbjudan och kom. Eftersom engagemanget är så stort ser det nu ut som om det blir en fortsättning för nattvandringarna framöver, säger Kristine Arnhällen.