Här instagrammar Örebrostudenterna om universitetslivet

Cecilia Ryderås läser tredje terminen på psykologprogrammet vid Örebro universitet och är en av studenterna som under en veckas tid har ansvarat för universitetets Instagramkonto.

Sedan den 24 mars har vi varje vecka kunnat följa en ny student som skildrar sitt studentliv via universitetets Instagramkonto. Cecilia tycker att det är en jättekul idé då man både får ta del av de olika programmen och se studentlivet ur olika synvinklar.

- Jag tror att följarna uppskattar lite olika saker beroende på om man redan pluggar här eller om man har planer på att göra det. Det kan vara kul att se vad som finns här, hur det fungerar på universitetet och vad folk har för smultronställen och rekommendationer. Jag tror att variationen uppskattas, säger Cecilia.

Anna Asplund som ansvarar för Örebro universitets officiella Instagramkonto berättar att kontot startades i september 2012. Den här terminen ville universitetet utveckla kontot genom att låta studenterna själva visa sin bild av universitetet och studentlivet.

- Idén är inspirerad av Svenska Institutet som varje vecka låter en svensk twittra om sitt liv på Svenska Institutets officiella twitterkonto, säger Anna Asplund. Det ger en personlig och levande bild av hur det är att vara student vid Örebro universitet. Projektet är lyckat och Instagramkontot har idag över 500 följare.

Text: Emelie Läkk Hesselius