Karriärvecka och hackathon gav inspiration och idéer

Den 18-20 november genomfördes Karriärveckan vid Örebro universitet. Karriärveckan är dagar fyllda med aktiviteter för att ge studenter och unga större möjligheter till arbetslivskontakter. Studiebesök, föreläsningar, karriärcoachning och CV-skola är något ur innehållet.

– På det här sättet vill vi förenkla mötet mellan arbetsgivare och studenter. Det är viktigt att som student börja knyta kontakter med arbetslivet redan under studietiden, säger Anna Andréasson, karriärsamordnare vid Örebro universitet.

Marcus Lindner, HR-chef på Ikea Örebro, var en av veckans föreläsare:

- Jag är här för att ge råd och karriärtips. Det handlar om att bygga sitt eget varumärke och inte minst om att välja den arbetsgivare som är rätt för dig, var Marcus Lindners budskap.

Studenterna Josefine Örneholm och Johan Dagman var två av dem som lyssnade. Det är viktigt och nyttigt att få råd och lära, i takt med att examen närmar sig är det hög tid att se över de jobbmöjligheter som finns, menade de.

Innovativa idéer föds

En programpunkt under Karriärveckan var hackathon för unga innovatörer. Ordet hackathon är en kombination av orden hacker och marathon och är ett sätt för utvecklare och organisationer att inspirera till nya idéer. Utgångspunkten är att bjuda in människor som under en begränsad tid får arbeta med sina innovationer. Ibland handlar det om att spendera ett eller flera dygn tillsammans, i det här fallet handlade det om några timmar.

Martin Lundkvist, Hanna Binninge-Högberg, Carl Wahlberg och Jesper Eriksson var fyra unga gymnasielever från Tullängsskolan som hade hörsammat inbjudan.

Nya kontakter

De fyra ungdomarna arbetar med en mobilapp som ska ge resenärer information om lokaltrafiken. Det handlar till exempel om att i sin mobiltelefon kunna läsa av saldo på sitt busskort, se vart bussarna befinner sig och hur fullsatta turerna är.

- Framför allt är vi här för att knyta kontakter med professionella IT-människor och företag och berätta om vår idé, säger Hanna Binninge-Högberg.

I anslutning till evenemanget anordnades en gemensam lunch med representanter från en rad IT-företag.

Hackathon var också avslutningen på innovationstävlingen Öppna Örebro län som den här gången anordnades för tredje året. Tävlingen är ett samarbete mellan Örebro universitet, Örebro kommun, Länsstyrelsen Örebro län, Nethouse AB, Handelskammaren Mälardalen och Örebroregionen Science Park.