Många äldre drabbas av magproblem

En studie vid Örebro universitet visar att tre av fyra äldre lider av olika former av magproblem. De vanligaste är förstoppning eller diarré. Nu ska forskarna ta reda på vad som ligger bakom detta och hur man kan förbättra maghälsan hos äldre.

En mage i balans är en av de viktigaste byggstenarna för en god hälsa. Människor mår helt enkelt bättre om magen är i form. Samtidigt visar en studie gjord vid Örebro universitetet att 74 procent av personer över 65 år har problem med magen.

– Vi vet att förstoppning är ett stort problem men blev förvånade över att det var så pass många äldre som drabbas av magproblem, säger Ida Schoultz, forskare i medicin vid Örebro universitet.

Ny studie

Nu startar hon en ny studie för att ta reda vad som ligger bakom problemen. Forskarna ska undersöka om problemen med magen är förknippade med att tarmen tar upp mer främmande ämnen på grund av att magtarmbarriären förändras när vi blir äldre.

– Magtarmbarriären är ett skydd mot främmande ämnen samtidigt som den tar upp näring. Vid till exempel magsjuka eller inflammatoriska tarmsjukdomar släpper tarmen igenom fler kroppsfrämmande ämnen. Vi ska undersöka om detta även är fallet när det gäller de problem vi har sett hos äldre, säger Ida Schoultz.

Näring åt tarmens goda bakterier

Dessutom ska forskarna undersöka om ett kosttillskott, prebiotika, kan lindra problemen. Prebiotika är kostfibrer som i det här fallet är utvunna ur bakjäst. De bryts inte ned i tarmen utan ger näring åt tarmens goda bakterier.

– De har i tidigare studier visat sig stärka immunförsvaret och leda till att man vid förkylning får färre symptom och dessutom är sjuk under kortare tid. 90 procent av vårt immunförsvar finns ju i tarmarna.

– Vi tror att prebiotika även kan stärka magtarmbarriären och stärka kroppens skydd mot främmande ämnen, säger Ida Schoultz.