Människorättskämpen doktor Denis Mukwege till Örebro universitet

Tid: Torsdag 23 oktober kl. 9.30

Plats: Musikhögskolans aula, Örebro universitet

Han är en internationellt belönad människorättskämpe som under lång tid arbetat med vård för våldsutsatta kvinnor i krigets Kongo. Torsdagen den 23 oktober kommer uppmärksammade doktor Denis Mukwege till Örebro universitet och den årligt återkommande temadagen Mäns våld mot kvinnor.

- Det är en verklig ära att få en så kompetent och erfaren föreläsare hit till universitetet och vår temadag om våld mot kvinnor, säger Klara Folkesson, verksamhetsutvecklare på Örebro universitet och projektledare för temadagen.

– Vi hoppas att doktor Mukweges besök lyfter den angelägna frågan om kvinnor som utsätts för våld ytterligare och att en presentation av det viktiga arbete som han och hans kollegor bedriver i Kongo kan belysa hur en liten grupp människor verkligen kan göra stor, global skillnad i arbetet för mänskliga rättigheter.

Det är fjärde året i rad som Örebro universitet belyser det aktuella samhällsproblemet mäns våld mot kvinnor genom att erbjuda öppna föreläsningar och debatt med ledande experter.

Fredsprisnominerad

I år står doktor Denis Mukwege på scenen för att berätta om sitt mångåriga arbete i krigets skugga. Han är gynekolog och chefsöverläkare vid Panzisjukhuset i Bukavu, Kongo. Under 1990-talet startade han Panzisjukhuset för att erbjuda mödravård. Med tiden kom arbetet att handla om vård av kvinnor som skadats sexuellt till följd av inbördeskriget.

Denis Mukwege har uppmärksammats internationellt och har tagit emot flera priser. För sex år sedan tilldelades han FN:s pris för mänskliga rättigheter. Han har också fått Olof Palmepriset för sina insatser. ”Hans arbete är ett lysande exempel på vad mod, ihärdighet och bärande hopp kan uträtta för mänskliga rättigheter och värdighet, i en tid då dessa värden tycks som mest avlägsna”, löd motiveringen.

2013 tilldelades han The Right Livelihood Award (även kallat det alternativa Nobelpriset) och har även varit nominerad till Nobels fredspris.

Alla är välkomna - fri entré

Med start klockan 9.30 torsdagen den 23 oktober håller doktor Denis Mukwege en öppen föreläsning i Musikhögskolans aula, på Campus Örebro. I direkt anslutning följer sedan en moderatorledd frågestund där publiken inbjuds att ställa frågor. Moderator är Anne-Charlott Callerstig, forskare vid Centrum för feministiska samhällsstudier.

Ingen föranmälan krävs. Alla intresserade är välkomna.

Arrangemanget Mäns våld mot kvinnor sker som en del av ett samarbete mellan Örebro Rotary, Örebro läns landsting, Örebro kommun, Yennenga Progress och Örebro universitet.