Miljöpartiets språkrör på universitetsbesök

På höstterminens första dag besökte Miljöpartiets språkrör Åsa Romson Örebro universitet. Förutom att träffa studenter hade hon en diskussion om utbildnings- och högskolepolitik med Örebro universitets ledning.

En tydlig utbildningsstrategi för hela landet, hög utbildningskvalitet och mer lärarledd tid inom högre utbildning, var några av Åsa Romsons (Mp) budskap.

- Inom vissa områden behöver studenter mer lärarledd vägledning än idag. Därigenom ökar man också möjligheterna för högre kvalitet i utbildningarna, menade Åsa Romson.

Hon betonade också högskolornas och universitetens viktiga samhällsuppdrag inom utbildning och bildning.

Under måndagen presenterade Miljöpartiet sitt högskoleprogram. Förutom en miniminivå av lärarledda lektioner innehåller det bland annat också högre studiebidrag med 300 kronor i månaden.